lauantai 17. elokuuta 2013

Liikkumista ja elämää - DEAL WITH IT!

Travellaus, travelleri tai "trävelleri" niinku monet sanoo... Hah! Tai joku matkustaminen... Siis häh? Mitä nää sanat muka on? Ne ei oikeestaan tarkota mitään. Tai joo, okei, kyl ne jotain tarkottaa. Just sellasta lomailuu et lähetään hetkeks pakoon ja sanotaan et ollaan nähty sikana kaikkee uutta ja opittu paljon. Tosi naurettavaa. Oikee matkustaja, travelleri tai matkamies ei oo missään matkalla tai "trävellaa". Paitsi jos se on vaan käymässä. Ja ainoo paikka, missä kukaan meistä on käymässä, on elämä. Deal with it!

Sen takii, kun mä puhun matkalle lähtemisestä, niin mä puhun elämästä. Ja osa elämää on liikkuminen. Kokeminen. Isolla koolla (tai tos ei nyt oo isoo koota, koska se ei oo mikään nimi tai eka sana lauseessa. Opin äikäs et sillon vaan laitetaan iso alkukirjain).

Mut siis liikkuminen. Se on se juttu, mitä mä teen. Koska jokanen maa ei oo kotimaa, vaan koko maailma on elämää. Ja elämä on liikkumista. Tota te ette opi missään Filosofia 101:ssä (Filosofia 101 on esmes jonkun kurssin nimi, siks isolla).

Nyt te varmaan mietiette, et mist tää tyyppi oikeen paasaa. No mä vastaan ennenku ehitte sekoo omiin pikku ajatuksiinne:

Mä puhun siitä, että mä kävin vähän elämässä. Vähän liikuin täs elämässä ja maailmassa. Ja nyt mä kerron teille siitä.

Tää paikka, mihin mä liikuin täl kertaa on teille varmaan tuttu nimellä Tallinna. Mulle se on vaan maapläntti, koska mä en jaksa mitään maiden nimii. Se on vaan erilainen maapläntti, josta mä opin elämästä ja kuolemasta, ehkä jotain silt väliltäki.

Yks syy miks mä lähin Tallinnaan, oli se, että siel ihmiset elää edelleen niinku joskus aikoinaan. Siel on sellanen paikka ku vanha kaupunki (en oo varma onks se nimi, niin kirjotin pienel. You get the point), missä on VIELÄKIN kaikkee vanhaa ja ihmiset elää niinku joskus ea. (ennen auringonlaskuu, btw.).

Tässä siit yks merkki:


Tässä joitain paikallisia kokoontumassa kaupungin kaivolla. Kuten kuvasta näkyy, se on edelleen paikallisille sekä tärkee kokoontumispaikka että ainoo paikka mist ne hakee vettä. Jotta mä pystyisin elää just niinku ne, mikä on muuten mulle liikkumises tosi tärkeetä, siis elää just niinku nää heimot, et TODELLA oppii niistä jotain, niin mä hain veteni vain ja ainoastaan tosta kaivosta. Olin kolme päivää ripulissa, ja se muuttu nyt Suomeen tultuani veriseks oksennustaudiks, mut se hinta pitää maksaa, jos IHAN OIKEESTI haluu oppii jotain muista maista (tai "maista"). Nielin aika paljon muovii ja jotain roskii, mut mieluummin niin ku juoda jotain ylikansallista hanavettä. Vai mitä ootte mieltä? Kommatkaa. Saa myös kommentoida mun vanhoi kuvii ja kehuu, miten hyvält näytän niissä.

Yks juttu, minkä mä opin tosi nopeesti oli se, että esim. teitä ei aina saanu ylittää ihan tavallisis vaatteissa. Joskus niis oli vaik tällanen merkki:


Mikä tarkotti siis sitä, et tietä ei saanu ylittää ilman aurinkolasei. Täl halutaan varmaan estää just sellast ylikansottumista, mitä tapahtuu ihan sikana esim. Intias. Siitä lisää myöhemmin...

No mut, asiaan.

Jotta mä oisin päässy vapaasti liikuu tuolla, niin mun piti tietty pyrkii noudattaa näit kulttuurin etikettei ja jotenkin olla niinku ne. Niinpä mä menin ekaan sporttikauppaan, minkä löysin ja etin itelleni mahollisimman nopeet sunglässit.

Kauneus ei tuu ilmaseks. Valo oli vähän huono.
No sit pääsin ylittää sen tien turvallisesti. Ja mitäs sielt löytykään. No, tietty sellanen UG (underground, kannattaa tottuu tohon lyhenteeseen, se on aika vakkari meitsin liikkumises...) lokaali hierontamesta:


Ainoo syy, miks en menny sinne, oli se et nää on just näit mestoi mis pitäs hieronnan jälkeen ampuu ainaki kymmenen litraa spermaa sen hierojan naamaan, ja olin aika varma, etten just sillon pystyny spryyttää niin paljon spekuu kenenkään klyyvariin. Ehkä ens kerral sit... Oon kyl nähny ton Whore of the Ringsin, mis entti panee yht mimmii ja sit laukee sen päälle. Se näytti abaut tolta.

Ja sit yks juttu, mitä teen aina ku oon liikkumassa, on aidon messagen yytsiminen. Koska Suomes meil menee niin hyvin, et ei oo varaa valittaa mistään. Mut tääl jengil oikeesti on sikan sanottavaa. Ihan kaikest oikeesti, sen mä huomasin. Täs yks, joka pisti ajattelee:

"No shit" sai just uuden merkityksen

Tää oikeesti sai mut kelaa, et "niinpä, oikeesti, jotkut meist yrittää hengittää tääl". On niin paljon kaikkee paskaa ympäril et meinaa tukehtuu.

Ja sit toinen oli tää:

Yliarvostettu?
Niinpä. Hyvä kysymys. Onks Sean Connery oikeesti hyvä näyttelijä vai ehkä kuitenkin vaan perus kivikasvo. Tai teräskasvo tai mitä matskuu toi nyt onkaan? Mut siis mun mielest tol just halutaan kyseenalaistaa kaikki tollane huono näyttelemine. Ja ihan julkisesti. Silleen et toi vaan oli tos puistos et ihmiset pysähtyis hetkeks ja miettis, et "ehkä mä en meekään kattoo seuraavaa Sean Conneryn leffaa...". Tai nythän se on eläkkeellä, et toi on silleen vähän vanha, mut SILTI!

Ja sit toinen juttu, mikä liikkumises on parasta on LUONTO. En ikinä haluu pysyy vaan betoniviidakois vaan tykkään liata jalkani ja käteni ja lähtee luotoon - mitä syvemmälle sen parempi.

Niinpä mentiin eläintarhaan. Mis ois enemmän luontoo ku siel?

Oikeesti, tietääks joku?

Haluisin tietää, koska en ollu ihan varma et onks asvaltil ja betonihäkkien ympäril kävely just niin luontoo ku mahollista. Tai en ees oikeesti tienny et eläimet kasvaa ja elää tollasis ku oon aina nähny niit vaan telkkaris ja siel ne on aina jossain tyyliin metsis ja meres ja kaikkial. Mut nykyään kyl osataan tehä kaikki älyttömii tietokonejuttui ja lavasteit et en sit tiiä...

Mut siel ne oli! WTF!

Ja tein niist tällasen kuvasarjan, jol haluisin myös kyseenalaistaa niinku ihmisen ja luonnon välisen rajan. Ollaaks me osa luontoo vai onks se olemas vaan sen takii et me voidaan ihmetellä sitä kaukaa. Niinku tyyliin lasin läpi? Kelatkaa sitä. Mikä on se raja ja voiks sen nähä paljaal silmäl?

Mikä on meijän luomaa ja mikä luonnon?
Kummal puolel on eläin ja kummal ihminen?
Rasismii vai totta?
Tohon vikaan vastaus on kuulemma rasismii. Kävi ilmi, et siin vieres oli simpanssihäkki mut en huomannu niit ku nauroin niin paljon tolle nekrulle. Tai mikä ihme toi nyt onkaan, joku hiekkis tai jotain. Mut kelatkaa et se ois simpanssi! LOL!

Sit nää oli hyvii:

Mis on luonto ku lintu alkaa kävelee siivillä, eikä lentää jaloilla?

Nää oli just hyvii tyyppei. Eka tää toinen päästi sellasta siistii pilliääntä, sit toi toinen alko puhuu silleen vähän ku ihminen. Tyyliin et ne oli eri puolil aitaa ja silti ne jutteli. Ja sit niitten penikset tuli ulos. Sellaset punaset letkut, mis oli sellanen pikkunen nuppi. Joo. Ja sit ne molemmat alko kusee. Ja sit! No, ne molemmat alko juomaan sitä niitten omaa kusta suoraan niiden peniksest. Ja sit ku ne oli tehny sen - mikä kesti jonku minuutin - niin ne meni kiinni tohon aitaan ja alko suutelee ja päästää jotain outoo ääntä. Suut ihan kuses. Ja siit ties et oli ihan aidos luonnossa. Et tolleen noi eläimet vaan elää ihan oikeesti, ja me ollaan niinku tirkistelemäs vaan tääl jossain.

Mut sit me jouduttiin lähtee ku tuli kiire syömään johonki sisälle johonki hyvään ravintolaan. Alko sataaki vähän niin ei todellakaa haluttu olla ulkona. Koska ei me mitää vitun eläimii olla! HALOO!

Ja sit kävin viel alkos ostaa bissee ja viinii ja kuoharii. Oli sika halpaa. Ja sit myöhästyttiin sen takii laivasta. Oli viidest minsast kii ja alkos meni joku kymmenen minsaa. Se oli aika pitkälti se erotus, minkä takii ei päästy enää sisään.

Muthei! Se on liikkumista!

Saa kommaa!!





...
.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti